top of page

כיצד מנהלים שיעור ווירטואלי? באמצעות כיתה ווירטואלית!


קיימים כלים רבים לניהול שיעורים והרצאות ווירטואליות, ביניהם Zoom, Google Meet, GoTo Meeting, אך מהמחקר שערכנו יתרונותיה של הפלטפורמה של Kaltura מהווים יתרון משמעותי בהוראה של תלמידי החינוך המיוחד. הוראה מרחוק של תלמידי החינוך המיוחד מצריכה שימוש בפלטפורמה פשוטה וקלה לתפעול – ובמקביל, לתת למורה שליטה מלאה על מהלך השיעור. בפוסט זה נציג את הכיתה הווירטואלית של Kaltura, שלתפיסתנו, יכולה להוות תחליף מקוון מצוין לכיתה הפיזית, במיוחד בתחום החינוך המיוחד.

העבודה עם תלמידי החינוך המיוחד מאתגרת גם בימי שגרה, ועל אחת כמה וכמה בתקופות חירום וביציאה משגרה. בעוד שבימים כתיקונם, היכולת לייצר ולשמר קשר עם התלמידים מהווה כלי משמעותי עבור צוות החינוך המיוחד, הרי שסגירת בתי הספר ומעבר ללמידה מקוונת פוגעים ביכולת זו באופן משמעותי. המציאות החדשה מחייבת התנהלות ושימוש בכלים חדשים עבור צוותי החינוך שאינם רגילים בהם. בנוסף, הלמידה המקוונת חדשה לתלמידים, שהינם בעלי אוריינות טכנולוגית משתנה, מסוגלות שונה ביכולות שפה, קריאה וכתיבה, וחסמים פסיכולוגיים ואישיותיים נוספים.

בשבועות האחרונים ביצענו ב”אלומות אור”, מחקר מעמיק בקרב מורים ואנשי החינוך המיוחד, במטרה לברר את הצרכים הספציפיים של צוותי החינוך. בעקבות בירור הצרכים מיפינו את הכלים הטכנולוגיים הקיימים בשוק ואיתרנו את הכלים המתאימים ביותר ללמידה מרחוק של תלמידי החינוך המיוחד. חמשת העקרונות שהנחו אותנו בבחירת הכלים היו:

1. פשטות התפעול עבור המורים והן עבור התלמידים. 2. שליטה מלאה ואינטואיטיבית למורים ולאנשי הצוות. 3. כלים אינטראקטיביים, שישלבו טקסט, תמונות, וידאו וקול. 4. כלים שיאפשרו יצירה של תוצרים שיתופיים ממשיים. 5. כלים שיפעלו בצורה מלאה במחשב, בטאבלטים ובמובייל. 6. כלים חינמיים, ווביים ושיתופיים.

בפוסט הנוכחי, נבקש להציג את הכיתה הווירטואלית של Kaltura, שלתפיסתנו, יכולה להוות תחליף מקוון מצוין לכיתה הפיזית, במיוחד בתחום החינוך המיוחד.

קיימים כלים רבים לניהול שיעורים והרצאות ווירטואליות, ביניהם Zoom, Google Meet, GoTo Meeting, אך מהמחקר שערכנו יתרונותיה של הפלטפורמה של Kaltura מהווים יתרון משמעותי למטרתנו. הוראה מרחוק של תלמידי החינוך המיוחד מצריכה שימוש בפלטפורמה פשוטה וקלה לתפעול – ובמקביל, לתת למורה שליטה מלאה על מהלך השיעור.

1. הכיתה יושבת בתוך קמפוס וירטואלי – ניתן לראות את כלל הכיתות שנמנות תחת אותו המוסד, להקצות כיתה לכל מורה מראש, ולאפשר לתלמידים גישה לחומרי השיעור גם כשהכיתה אינה פתוחה. 2. כתובת קבועה – לכל כיתה לינק קבוע דרכו יכולים הן המורים והן התלמידים להיכנס לכיתה שוב ושוב. 3. ריכוז חומרי השיעור והכנה לשיעורים – ניתן להעלות את חומרי השיעור מראש ולסדר אותם ברשימת השמעה לפי הסדר הרצוי לכל שיעור. אין צורך לשתף מסך להצגת מצגות, תמונות, או סרטים. כל הקבצים נשמרים בתוך המערכת ומוצגים לתלמידים ישירות מאותה הכיתה. 4. שליטה מלאה למורה – למורה שליטה אבסולוטית במהלך השיעור – הפעלת מיקרופונים, מצלמות, הרשאות כתיבה על הלוח, ועוד. 5. כניסה באמצעות לינק מכל מכשיר – הפלטפורמה אינה דורשת התקנה של יישומון. התלמידים יכולים להיכנס מכל מחשב, טאבלט או מטלפון נייד, אם כי על מנת להשתמש במכלול התכונות והיישומים המלא של הפלטפורמה, מומלץ להיכנס ממחשב או טאבלט. 6. חלוקה לקבוצות תרגול – חלוקה לקבוצות תרגול נעשית בלחיצת כפתור ובמידה וישנם מספר מנחים הם יכולים להתפצל לחדרי תרגול שונים בו זמנית. 7. פשוט להפעיל – המערכת קלה לתפעול הן מצד המורה והן מצד התלמידים.

עם פרוץ משבר הקורונה, חברנו לחברת Kaltura וקיימנו הדרכה מלאה למורים בחינוך המיוחד. בהדרכה עברנו על התכונות השונות של הפלטפורמה וענינו על תשובות בוערות של אנשי החינוך בעניין תפעול הפלטפורמה וניהול השיעור.

לקבלת פרטים נוספים על הכיתה הווירטואלית של Kaltura, לחצו כאן. מוזמנים לצפות בהרצאה במלואה:



bottom of page